Sol och regn i Gryts skärgård

Tre dagar i Gryts skärgård, med Andreas som sällskap. Sol första dagen, sol och regn andra dagen (men det visste vi om innan vi gav oss ut) och sol och blåst tredje dagen.

Vi startade från Gryts varv där pappa har båtarna med planen att hinna se både nya och nyrenoverade båten innan vi åkte hem för då skulle de hunnit komma ner dit. Sjösättningsrampen fungerade fint för kajakerna också.

Sjösättning vid Gryts varv

Första kvällen paddlade vi ut 4 km innan vi stannade för natten och ganska sent intog middagen som vi inhandlat på rökeriet utanför Söderköping. Rökt abborre och rökta korvar fick komplettera vår redan inhandlade mat.

Nästa dags paddling gick ut mot Häradsskär. Prognosen sa regn vid 15-tiden och mer vind dagen efter så vi stannade innan vi kom ut dit och satte upp tält och tarp för att kunna ta skydd för regnet när det väl kom. Det blev inte så mycket regn, ett par småskurar medans vi såg större regnoväder längs horisonten. När vi bedömde att det kom närmare tog vi ner tarpen och la oss i tältet – precis i rätt tid innan det började regna rejält.

Funkar som både regn- och solskydd

Framåt middagsdags hade det slutat regna och vi lagade middag och käkade under den vackra molnhimmelen. Andreas och jag hann med ett parti tärning också innan vi ganska tidigt kröp in i tälten igen för att sova.

Vacker skärgård

Vi vaknade relativt tidigt nästa dag och åt frukost och packade ihop för att komma iväg innan vinden friskade i. Vi hade ungefär en mil tillbaka till varvet, men i motvind. En del sträckor kunde vi gå i lä bakom öar, men vi hade också en del passager med motvind.
Vi hittade en helt vindstilla vik för förmiddagspaus och en fin stenhäll att luncha på.

Schysst lunchställe

Vi var åter vid Gryts varv lagom till eftermiddagsfika på nya båten Seastar hos pappa och Doriz. Efter fika och inspektion av renoveringen av gamla båten Blue Tango tog vi en dusch och bytte om innan vi åt middag tillsammans på restaurangen innan vi gav oss av hemåt.

Under hemresan på väg in i Valdemarsvik åkte vi rakt mot en helt otrolig solnedgång. Så fort vi fick möjlighet stannade vi bilen för att fotografera. Hela himlen brann, det var så vackert!