Spanien, Malaga, Mijas, Riviera del Sol

Dag 5 och 6

Söndag morgon och Amanda tog sig till Malaga igen för att träffa sina vänner och så småningom ta sig hem till Madrid. Vi påbörjande cyklingen till bergsbyn Ojén. Navigeringen såg bra ut, men helt plötsligt blev det grusväg.

Vi fortsatte trots det och hade sedan dålig grusväg och MTB-väg i nästan två mil. Ganska tröstlöst när man kör med racer. Gunilla hade elassistans, och var rädd för att batteriet skulle ta slut. Men det var vackert och som tur var hade vi gjort mackor som vi åt under en korkek.

Vandrings- och MTB-leden till Ojén

Till slut kom vi ändå ut på betongvägen som sedan övergick i något bättre väg upp mot Ojén. Då var energi och ben slut och till och med Jonas fick kliva av och gå sista jättebranta backen.

Ojén

Efter lite mat och kaffe var vi redo för cykling igen och fick en fin utförsbacke ner till Marbella där vi cyklade runt innan vi började leta väg hemåt. En väg utan alltför lång stigningar, vilket inte visade sig vara så lätt utan en del sträckor fick vi gå på stranden för att komma fram.

Jonas i Marbella

Vi landade hemma lagom tills det blev mörkt, trötta och hungriga.

Måndag var det sedan dags att cykla tillbaka cyklarna till Malaga. Vi försökte göra det utan alltför mycket stigningar och lyckades efter att ha korsat en torr flodbädd hitta en relativt platt väg längs kusten.

En fika på vägen hann vi med och efter att ha lämnat cyklarna tog vi en ”mack-fika” och då kom det lite regn (lägligt när vi satt under tak).

Efter tåg och buss var vi sedan tillbaka i Riviera del Sol, Mijas och traskade med trötta ben upp till lägenheten där vi duschade och tog det lite lugnt innan vi gick ut och åt.

Uppe till höger där det lyser på balkongen bodde vi.

Dag 4

Idag tog vi buss och tåg till Malaga där vi vandrat runt med Amanda som guide. (Världens bästa sitter hon här och säger själv).

Dagens stora utmaning var klättringen (var det någon som sa vilodag idag?) till Gibralfaro där utsikten var fantastisk!

Amandas favoritbageri

Dag 3

Planen för dagen var att cykla till Marbella , men det blåste så fruktansvärt mycket så vi har cyklat runt lite planlöst idag. Ändå blev det en del uppför, det är ju inte så platt här. 🙂

Små gator, stora gator och så lite äventyr.

Och så har Amanda kommit, så i morgon blir det en cykelfri dag med henne i Malaga. Skönt för rumpan och benen.

Dag 2

Idag tog vi oss till Malaga och hämtade våra hyrcyklar och började sedan cykla tillbaka till lägenheten. En liten omväg via byn Mijas hade vi planerat in, och vilken cykling. Fruktansvärda backar uppför, och läskigt nedför, men en fin cykling allt som allt.

Vi startade längs havet innan vi började klättra.

Mijas är en s.k. vit by som ligger uppe på en bergssida.

En hel del navigering blev det under dagen.

Nercyklingen gick lite fortare även om det var både upp och ner även där, och sista biten (innan vi cyklade upp, upp, upp till lägenheten) gick längs vattnet igen.

Dag 1

Dagen idag startade tidigt, kvart över fyra (Erik skjutsade oss till Arlanda i går). Ner till bagageinlämningen och sedan mot säkerhetskontroll och planet. Skönt med hotell på Arlanda faktiskt.

Väl framme inspekterade vi lägenheten, bytte om och gick ut på upptäcksfärd. Vi bor högt upp och ska vi mer till stranden är det mycket nerför. Följaktligen också mycket upp när vi ska tillbaka ”hem”. Det blir spännande när vi ska cykla här i morgon.

Länk till dokument med våra gps-spår