Kattegattleden del 2 – eller ”hela historien”

I fredags förra veckan gick Jonas på semster och då åkte vi med hans föräldrar ner till Urshult (södra Småland) där vi bodde en natt innan vi åkte vidare mot Skåne och första dagens äventyr – Kullahalvön.
Innan vi somnade hann vi dock ta en cykeltur en bit längs sjön Åsnen. Det blev semestens kallaste cykling och vi satt inte länge för att äta innan vi vände tillbaka.

Ca 17 km norr om Urshult

Efter frukost nästa dag åkte vi mot Skåne där vi parkerade bilen i Farhult för att sedan cykla Kattegattleden ut på Kullehalvön (dvs söderut). Den går inte ända ut till Kullens fyr, så vi avvek från leden där och tog oss upp för backen i Mölle (vilken vidrig backe) och vidare ut mot fyren.

På vägen dit stannade vi vid Rut på Skäret och åt lunch. Skånsk äggakaka blev det för tre av oss.

Äggakaka på Rut på Skäret

Tillbaka till bilen cyklade vi via Höganäs och sneddade tillbaka till bilen. På kvällen hann Jonas och jag med ett besök hos vännerna Micke och Cilla som vi inte träffat på några år. Mycket trevligt.

Efter en natt på Bjäre golfhotell var vi redo för nästa dag. Torekov, Hovs Hallar och Båstad besökte vi.
Vi hade fått tips av Micke och Cilla om att vägen över strandängarna från Torekov till Hovs hallar var finast så den tog vi. Inte helt cyklingsvänligt hela vägen, men stora delar av vägen gick att cykla. Det jobbigaste var nog att lyfta Gunillas elassisterade cykel vid övergångarna. Det är skillnad på 25 och 10 kg.

25 kg
10 kg

Vid Hovs hallar blev det lunch (efter en liten avstickare till ett (av Micke och Cilla) rekommenderat ställe som tyvärr inte var öppet) innan vi tog en promenad med bad.

Jonas badar

Efter Hovs hallar fortsatte vi ner till Båstad innan vi återigen vände upp för backarna till vårt boende.

Nästa dag lämnade vi bilen vid hotellet och cyklade mot Halmstad. Fina vägar – nästan helt bilfria – och bad vid Mellbystrand innan vi kom fram till Wapnö Gårdshotell där vi hade bokat in oss en natt i ett ”litet dubbelrum”. Det innabar att jättefint rum i en gammal ombyggd ladugård. Egen ingång, dusch på rummet och AC.
Vi sysselsatte oss hela kvällen på gården efter att ha ätit medköpt mat. Läs mer om Wapnö här – konceptet är fantastiskt med härproducerade produkter.
Som besökare kan man gå runt och titta in till korna när de mjölkas (i en karusell som tar 60 kor åt gången), titta in på ”förlossningsavdelnngen” (vi fick bevittna – inte en kalvning, men tiden precis efter), ”småbarnsavdelningen” mm.
Ett besök rekommenderas varmt.

När vi gav oss iväg från Wapnö åkte vi inte raka vägen ut mot Kattegattleden utan vi ville först in och titta till Tylösand. Först därefter trampade vi norrut med destination Morup och ett B&B där. Vi började fundera på om vi inte skulle kunna lämna in Jonas cykel på en verkstad då vevlagret klonkade.

Sagt och gjort, när vi kom till Falkenberg letade vi upp ett cykelställe och de kunde med lite omplanering ta hans cykel morgonen därpå så efter frukost tog sig Jonas med Lennart som sällskap tillbaka in till Falkenberg för att lämna in cykeln.

Gunilla och jag fortsatte ganska långsamt norrut. Landade bland kor på en strandäng ett tag och sedan på glasscaféet Tre Toppar i Träslövsläge.

2015-08-05 11.44.36 DSC01010

När Jonas och Lennart dök upp åt vi på Hamnkrogen och cyklade sedan vidare till Varberg där vi bokat rum på vandrarhemmet.
Ut på stan för mat och promenad innan vi gick tillbaka för att sova.

Nästa dag startade med frukost på ett bageri och sen åkte vi inte alltför långt innan vi stannade för bad och andrafrukost. Dvs mjölk och kardemummalängd som vi köpt på bageriet.

Gofika

Kvällens övernattning var i Freadal på ett fint B&B som låg vid Freadals trädgårdskafé. Kan det bli bättre. Promanad på kvällen och sedan var vi redo för att sova

Fredagens första etapp gick till Kungsbacka där Gunilla och hennes cykel tog tåget tillbaka till Båstad för att hämta upp bilen på golfhotellet där den fått stå parkerad under veckan. Tack för det Bjäre golfhotell.

Bra service

Under tiden Lennart hjälpte henne på med cykeln gjorde Jonas och jag lite sökningar på Kungsbacka och kom fram till att ”anrika Jönssons konditori” i Gottskär skulle man besöka så vi fortsatte dit och tog en välförtjänt fika. Jonas fick mecka lite cykel igen och jag fick mecka skor, men efter det kom vi iväg igen med siktet inställt på Särö där vi tänkt träffa Gunilla igen.
Vi hann med ett bad innan hon ringde och talade om att hon var i närheten och vi kunde då träffas på restaurang Blomstermåla för middag när vi hade packat in och upp allt i och på bilen.

Efter att ha ätit dyra (men goda) räkmackor, fisksoppa och Moule frite satte vi oss i bilen för färd mot Södertälje. Det kändes som att det var dags när bilen kom, även om vi nog hade kunnat tänka oss att vara ute ett par dagar till.

Sammanfattningsvis: en bra vecka med sol, sol, sol och så lite regn en natt. Medvind mest hela tiden och helt fantastiska bilister som visat hänsyn  både vid omkörningar men framför allt där leden korsat bilvägen.
Mestadels fina boenden, men att bo på vandrarhem kostar lika mycket som att bo på hotell har vikonstaterat.
Och så har avi haft bra sällskap.